Nämä ovat vuoden 2022 kolme nousevaa kosmetiikkatrendiä
Kokosimme 3 nousevaa kosmetiikkatrendiä, joihin valmistajien ja jälleenmyyjien kannattaa hypätä mukaan. Kansainväliset katsaukset vuoteen 2022 tuovat ilahduttavia uutisia monille suomalaisille toimijoille. Ekologisuus, minimalismi, ja laadukkaat tuotteet joiden teho on tieteellisesti todennettu - Kuulostaako tutulta? Nämä monen suomalaisbrändin kulmakivet ovat nyt muodikkaampia kuin koskaan.
1. Minimalismi: Ihon hoidon uusi tuleminen ja hybridituotteet
Koronapandemia on syönyt markkinakatsauksien mukaan meikkituotteiden kysyntää - Tämä näkyy notkahduksena koko kosmetiikkamarkkinassa - mutta vastaavasti lisännyt kuluttajien kiinnostusta ihonhoitoon. Monet meistä ovat viettäneet enemmän aikaa kotisohvalla tai työskennelleet kotoa käsin, ja laittautuminen on jäänyt vähemmällä. Cosmetic Design -katsauksen mukaan meikittömyys on kuitenkin lisännyt monen kuluttajan kiinnostusta ihon hyvinvointia kohtaan, ja kuluttajat ovatkin pandemia-aikana selkeästi innostuneet kotihoitorutiineista. Kosmetologien hoitojen ja meikkaamisen sijaan kuluttajat hemmottelevat ihoaan kotona.
Voguen
2022 trendikatsauksessa useat asiantuntijat korostavat minimalismia tai "skinimalismia"
nousevana teemana kosmetiikkasektorilla. Monenkirjavan ja laajan
tuotearsenaalin sijaan kuluttajat ovat asiantuntijoiden mukaan kiinnostuneita
laadusta. Asiantuntijat odottavat ihonhoitorutiinien olevan yksinkertaisempia,
ja kuluttajien suhtautuvan ihonhoitoon "vähemmän on enemmän" -asenteella. Pandemian
myötä moni kuluttaja on joutunut karsimaan budjetistaan, ja kiinnostus hyviä
perustuotteita kohtaan on useiden lähteiden mukaan kasvanut. Minimalismi näkyy
myös kiinnostuksena monikäyttöisiä hybridituotteita kohtaan, joissa yhdistyy
useampi kuin yksi ominaisuus.
2. Kiertotalous ja ekologisuus: Vähemmän vettä, vähemmän muovia, pienemmät ympäristövaikutukset
Ekologisuus on ollut pinnalla
jo pitkään, eikä ole enää trendi, vaan pysyvä ilmiö markkinoilla. Kuluttajat odottavat
tuottajilta entistä enemmän vastuullisuutta, ja tämä pitää valmistajien ja
markkinoijien myös pystyä entistä paremmin todentamaan. Luontoystävällisen
koostumuksen lisäksi huomiota kiinnitetään entistä enemmän myös pakkauksien
ympäristövaikutuksiin sekä logistiikasta eli tuotteiden kuljetuksesta
aiheutuneisiin päästöihin, minkä ennustetaan lisäävän kiinnostusta muun muassa
vedettömiä tuotteita kohtaan. Esimerkiksi palashampoot ja ekologisiin
pakkauksiin pakatut vedettömät ihonhoitotuotteet kiinnostavat ympäristötietoisia
kuluttajia. Vedettömyys mahdollistaa ekologisen pakkaustavan, mutta myös
logistiikan päästöt pienenevät, kun painavan pääasiassa vettä sisältävän suuren
pakkauksen sijaan kuljetetaan pientä, kevyempää ja konsentroidumpaa tavaraa.
Luonnonmukaisuus näkyy pysyvänä trendinä raaka-aineissa. Esimerkiksi mikromuovit, joita koskeva lainsäädäntö on tiukentumassa, ovat nyt out, ja luonnolliset ja ekologiset raaka-aineet entistä enemmän in. Näistä Voguen haastattelemat asiantuntijat korostavat erityisesti tulehdusta ehkäiseviä ja rauhoittavia kasvipohjaisia raaka-aineita vuoden 2022 nousijoina. Pelkkä luonnollisuus ei välttämättä enää riitä, vaan materiaalin alkuperän pitää olla ympäristöystävällistä. Esimerkiksi Cosmetic Design US listaa elintarviketeollisuuden sivuvirrat yhtenä nousevana raaka-aineiden lähteenä upcycling -hengessä.
Ekologisuus ja
kiertotalousajattelu ulottuu tuotteiden formuloinnin lisäksi myös
pakkausvalintoihin. Esimerkiksi Cosmetic Design EU:n trendikatsauksessa korostetaan, että pakkauksen kierrätettävyys kiinnostaa kuluttajia, ja monet
valmistajat pohtivatkin nyt pakkaustekniikan ympäristövaikutusten minimointia
esimerkiksi uudelleenkäytettävien täyttöpakkauksien, uusiomateriaaleista
valmistettujen tai biohajoavien pakkausten avulla. Esimerkkejä hauskoista CosmoProf-tapahtumassa
esitellyistä ekotuotteista ovat esimerkiksi Spa&Beuty Todayn nostama Solidu Cosmeticsin Thyme Solid Body Butter
jonka persoonallinen pakkaus on kompostoituva. Trendin edelläkävijöitä Suomessa
ovat olleet muun muassa Luonkos,
jonka sarja on hiljattain laajentunut jauhemaisilla deodoranteilla.
3. Tuotekehitystä ohjaa tieteellinen tieto, ja kauneutta ajatellaan kokonaisuutena
"Tuotteen
käytön jälkeen näytät 10 vuotta nuoremmalta" kuulostaa 2022 jo melko
kulahtaneelta markkinoinnilta. Voguen katsauksessa todetaan, että enää ei etsitä
välttämättä nopeita ratkaisuja, vaan ymmärretään, että ihonhoito vaatii sitoutumista.
Katteettomat lupaukset kyllästyttävät skeptisiä ja tiedostavia kuluttajia. Voguen
haastattelemat asiantuntijat korostavat, että kuluttajat kaipaavat entistä enemmän
tuloksia ja tieteellistä pohjaa markkinoinnille. Sekä Voguen että Cosmetic
Design EU -katsauksen mukaan kauneutta ajatellaan entistä enemmän
kokonaisuutena, ja nykyajattelussa korostuu nopean ehostuksen sijaan kokonaisvaltainen
hyvinvointi. Kuluttajat tiedostavat ravitsemuksen ja kehon ulkoisen
hyvinvoinnin välisen suhteen. Tähän on tartuttu esimerkiksi tuomalla markkinoille
ravintolisiä, jotka tähtäävät kehon ulkoisten osien hyvinvointiin.